A BART-LUX Kereskedelmi Korlátolt Felelősségű Társaság 64.350.000 Ft vissza nem térítendő támogatást és
40.950.000 forint visszatérítendő támogatást nyert a „Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása
kombinált
hiteltermék keretében” c. pályázati kiíráson. A megítélt támogatás a projekt összköltségének 55%-a volt.
Jelen projekt keretén belül infrastrukturális fejlesztés valósult meg, amely a kutatás-fejlesztési
tevékenységünk részét képezte, valamint a projekt megvalósításával összefüggésben igénybe vett
szolgáltatások
valósultak meg.
Cégünk 25 éve foglalkozik autó keréktárcsák javításával, időszerűvé vált egy korszerű eljárás
kifejlesztése.
Ma
már a legtöbb gépkocsi könnyűfém felnivel közlekedik, melyek anyaga/mérete/ára egyre magasabb. Javításuk
a
hagyományos módon – hideg görgőzéssel – műszakilag nem kielégítő.
Az új innovációnk lényege a következő: észrevettük, hogy ha a fémet hidegen alakítjuk, akkor repedések,
esetleg
törések alakulhatnak ki, ezért elengedhetetlen, hogy a sérült keréktárcsán csak úgy végezzünk javítást,
ha
előtte kb. 100-130 Celsius fokra felmelegítjük. Ehhez kifejlesztettünk egy elektromos kemencét melyben
jól
szabályozhatóan a kívánt hőfokra melegítjük a keréktárcsát. Kutatási tevékenységünk eredményeképpen
meghatároztuk a könnyűfém felnik ötvözetének anyagösszetételét, amiből következik az optimális javítási
hőfok.
Emellett figyelembe kellett venni a keréktárcsa lakkozásának elszíneződésének lehetőségét is..
Kifejlesztettünk egy keréktárcsa melegen történő, görgőzésre alkalmas gépet, amelyen 10”-tól 22”-ig
végezhetjük
a felni javítását. Ma már egyre nagyobb teljesítményű autók kerekeit javítjuk, amelyek értéke is
magasabb
lett.
Ezért nagyon precíz munkát kell végezzünk mind statikailag, mint esztétikailag. Hogy megfeleljünk
ezeknek a
magas követelményeknek, innovációnkat tovább fejlesztettük. Digitalizáltuk a keréktárcsa javításának
ellenőrzését. A felni görgőző gépre elhelyeztünk egy 3D kamerát, amely a javítást megelőzően rögzíti a
sérült keréktárcsa alakját, majd javítás után is felvételt készítünk erről. Egy általunk kifejlesztett
program
összehasonlítja a két képet és grafikonon ábrázolja, hogy mikor tökéletes a kör keresztmetszet. Erről az
ügyfél kap egy nyomtatott állapot igazolást.
Technológiai leírás:
-
-1.: A sérült felniről le kell szerelni a gumiabroncsot.
-
-2.: A sérült felni felszerelése a kerékjavító gépre.
-
-3.: A kerékjavító gép megforgatja a felnit, a 3D kamera közben
felvételt készít róla, memorizálja a
felni alakját.
-
-4.: A keréktárcsa levétele a javító gépről és behelyezése az
elektromos fűtőkemencébe.
-
-5.: A kemencén beállítjuk a kívánt felfűtési hőfokot. A kemence
kezelőfelülete digitálisan jelzi a
hőfokot,
automatikusan megáll a fűtést a ha eléri a kívánt értéket. Egy lámpa kigyulladása is
figyelmezteti a
szerelőt.
-
-6.: A szerelő hőálló kevlár kesztyűben és védőszemüvegben
kiveszi a
felmelegített felnit és
felszereli a
felnijavító gépre. Elkezdi a felni görgőzését mindaddig amíg a keréktárcsa kör keresztmetszetű
lesz.
Közben
infra hőmérővel ellenőrzi a felni hőfokát, ha 100 fok alá csökken, akkor visszateszi a kemencébe
és
újra
melegíti, vigyázva közben nehogy elszíneződjön a felni lakkozása. Erre a célra összehasonlító
színmérő is
rendelkezésére áll.
-
-7.: Ahogy a szerelő kigörgőzte a felnit, újra felvételt készít
róla
a 3D-s kamera. A keréktárcsa
lehűléséig a felnijavító gépen marad.
-
-8.: A szerelő leveszi a gépről a kihűlt, megjavított
keréktárcsát.
Kinyomtat a számítógépből egy
grafikai
javítási jegyzőkönyvet és átadja az ügyfélnek.
-
-9.: A megjavított felnire visszaszerelődnek a gumiabroncsok.
A projekt 2020.03.31-én került befejezésre.